söndag 26 april 2009

Resumé!

Lördag: Lite hemmapyssel och matleverans till mormor på fm. På eftermiddagen var jag i Ragnabo och bar prylar, så att snickaren kan komma fram imorgon. Stugan lutar. Man har ju hört talas om lutande tornet men det lutar bara i en riktning. Kan en stuga luta på flera sätt. Ja! Minst tre.

Söndag: Jag hade fått en inbjudan per post i fredags av kusin Anders. Inte till att komma hem till dem utan till att komma till Högalids Folkhögskola! Bestämde mig på morgonen idag att ja, jag åker. Jag har inte varit på Högalid tidigare så det var lite spännande. Där fanns elever med väldigt olika bakgrund och färdigheter. Det bjöds på konsert, hälsocafé, lunch, loppmarknad för Estlands barn och en världsbutik med varor, som till största delen kom från Afrika. Aktiviteter i form av tipsrunda, lekar, guidning mm.

Direkt som jag kom fram till ingången så möttes jag av en kille, som efter vad jag förstår måste ha läst försäljning? Han frågade direkt: Hej, vill du ha en smal eller tjock? Ganska bra när man inte ens hunnit fram och förstått att det finns korvförsäljning. OK, jag blev mest full i skratt och sa en smal. Varpå han skriker: Kalle, värm upp den som ligger på bordet. Sen börjar han i snabb hastighet berätta var alla aktiviteterna fanns.
Det gillade inte tjejerna som läst guidning! Mindre krig ett tag.
Nåväl, jag åt den uppvärmda korven och tog mig till konserten. Jag misstänkte, att det var dit Anders ville locka mig och att det var där som dottern skulle finnas? Bara det att i vanlig ordning så är han och frun sena.......

Nåväl, jag kan faktiskt lyssna själv! Anna blev jätteglad att se mig i publiken så det kändes att det var rätt beslut att åka dit! Blod är tjockare än vatten - så klart att hon var bäst!
Övriga artister var också bra efter sina förutsättningar. De hade inte inte Annas skolade röst men de vågade och det var nog det som var meningen.

Annas föräldrar då, jodå de dök upp så det blev en liten släktträff. Jag får känna mig hedrad. De hade bara bjudit mig.
Nu har jag dessutom en vacker burk med afrikansk cacao i köket. De färgstarka och stormönstrade kläderna vågade jag mig inte på men däremot några häftiga kort med pressade blommor på knöligt papper.
Lukta på det här: regnskogshonung - visst låter det gott? Åk till Anders och Elisabeth, de har en burk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar