lördag 20 augusti 2011

Igår regnade det!

Alma och Ebba var hör och förgyllde den regniga dagen. På morgonen ritade Ebba kort och fixade med blommor till gammalmormor, Vi skulle gå till lägenheten och fixa lite innan hon kom men det saknades regnkläder så Rai gjorde en utryckning med kl dör erans. Flickorna ville att vi skulle gå så Rai fick köra hem igen men han fick Trassel med sig som sällskap i bilen.
På vägen bland alla sniglar fick jag se att Alma gick i flip-flops. Inte så bra kanske när halm egentligen var lite krasslig.. Det löste vi galant genom att jag gick till gammalmormors lägenhet och de tog min plånbok med sig och gick för att köpa ett par skor och strumpor. De skulle köpa några sockor åt mig också, sen var det en viktig sak som Alma gärna ville ha nämligen Bobs jordgubbssylt. Jag tittade lite i plånboken och såg att kanske, kanske skulle inte kontanterna räck dDå jag sa till dem att jag kunde komma in om någon timme och betala om de inte ville dra kortet. De gick iväg i ösregnet och jag gick in i lägenheten. Jag hann knappt in förrän sjukbilen kom. Ingen hemtjänst, ingen sjukgymnast och ingen arbetsterapeut hade dykt upp.
Chauffören väntade in hjälp till att bära båren och jag kom på att jag kunde ringa till skoaffären så att damerna fick bra service.
Så vällde det in folk från alla håll i lägenheten och den lilla, lilla mamman fick knappt plats bland lift, rullator och rullstol. Snabbt gjordes det en ommöblering igen, hon fick pröva ta några steg med rullator och det gick bra så liften åkte ut igen. Sängen sattes tillbaka och ordningen blev återställd och hon kände igen sig.
Flickorna kom tillbaka och Alma var glad för sina nya skor och jag för sockorna de köpt till mig. De hade inte haft några problem med att betala med kort, Alma var mäkta stolt över att köpt skor på egen hand och sen använt kreditkort (det var bankkort). Hon hade inte koden så hon hade fått signera.
Hon berättade att det var så mycket skor i affären och att de i te hittade några jympadojor. Då kom en man fram och sa: är ni Gerthies barnbarn? Kom med här! Så provades det och ett par föll i smKen så avslutades den affäre . Lätt att fix skare i centralorten! Det hade nog inte lyckats i staden.
Vi stannade kvar en stund hos gammalmormor och Mia kom också förbi en stund. Vi fick erbjudande om skjuts hem men det var promenad med paraply som gällde.
Väl hemma så tinade vi upp och värmde Neldas supergoda lasagne. Alma säger att Nelda lärt sig från sin syster Gina, som i sin tur lärt sig av italienaren Danne.

Jag fixade lite härhemma och Ebba spelade ett cupcakespel på Ipad och Alma kollade på Robin Hood på en annan IPad. När ögonen började bli fyrkantiga så föreslog jag att vi kunde ta en teg promenad igen. Vi gick till biblioteket. Ebba tycker att det är lite svårt med svenska böcker men hon hittade en Bok om Lasse-Maja, som hon tyckte gick bra att läsa. Vi hittade en hylla med böcker på andr språk också och då kan man kanske tro att de tittar på böcker på engelska. Nej då, de hittade böcker på arabiska och började läsa i dem. Inte vet jag om de läste på riktigt men de tyckte, att det var kul i alla fall. Det närmade sig stängningsdags så vi lånade med ett par böcker hem. De vill absolut att vi ska gå dit igen en annan dag och gå tidigt så att de kan sitta där en längre stund.
Ortens fik, Ica och djuraffär fick också ett besök.
Nu regnade det inte längre så paraplyerna fick vila. Vi strosade runt lite och väl hemma så myste vi lite, kollade i böckerna osv.

Barnarbete tog vid. De plockade undan och fixade till. Jag tog fram Willys recept på aepleskier. Vi hade pratat om dem innan men de kom inte ihåg hur de såg ut eller smakade. De vispade och blandade och jag gräddade och så var det dags för provsmakning. Gissa om de gillade dem! Alma önskade att hon hade större mage. Hon tyckte, att det var bra att Willy har så bra recept. Jag talade om att han inte lever längre och då kom Ebba med sitt inlägg: jag skulle vilja gå med en sån här boll till hans grav.
Härlig kommentar och precis i Willy-stil! Alma tyckte att det var bra att han hade levt. Det tycker jag också!
Så var de proppmätta och mjölken var slut. De tog en runda till Ica medan jag plockade undan innan jag gick för att möta dem. De överraskade med att ha använt egna pengar för att köpa en blom bukett till mig. Snällt, eller hur?
Tre gånger till centrum samma dag. Det blev lite motion i alla fall. Trassel hade vi skickat med till Ragnabo så det var aldrig aktuellt med några promenader med honom.

Boken om Lasse-Maja, som Ebba lånade fick jag nöjet att läsa för dem ganska sent på kvällen. Den andra boken läser Alma på ett annat ställe.

1 kommentar:

  1. Ha ha, jag vet vart hon läser den boken!!! Vilken mysig dag Ni har haft tjejer x3. Vad ska NI hitta på idag då?!?!

    SvaraRadera