söndag 30 januari 2011

En vecka hemma!

Tiden går fort tycker jag  här från sänghorisonten. Skönt! 
Man kan inte påstå att jag lider någon nöd. Det har kommit besök varenda dag och alla har med sig något matnyttigt och det besparar mig en hel del kraft. Igår kom Gunnel och Eddie in och sa att vi var bjudna till dem på lunch men att de använder våra lokaler. Gott som attan och trevligt sällskap. Evert och Eddie skulle sträcka ut sig lite efter maten. Inte precis stretch men sova..... Nu lyckades det inte så bra för en av dem har en förmåga att prata hela tiden och då måste musslan svara i alla fall.
Gunnel och jag läste Helene´s samhällsblogg. Efter artikeln i Kalmar läns tidning i veckan har säkert hennes besökare stigit i höjden. Här i Torsås kommer nog alla ihåg den svårt handikappade tjejen. Att hon sedan hade så hemska hemförhållanden med psykisk och fysisk misshandel kunde jag inte tro. Hennes mamma måste varit två personer i en. den ena som alltid fanns i kyrkan, sjöng i kören och skrev dikter, roade pensionärer mm och sen som ... själv hemma.
Jag och en arbetskamrat läste engelska ihop med Helene för cirka 20 år sedan. Om man hade vetat. Hade vi gjort något då? Ja, det är en fråga som jag inte vet svaret på. Som det verkar så var både kyrka, social och medmänniskor duperade så vi lär antagligen gått på samma nit.
Skönt att hon idag verkar ha det bra. Tränar på Friskis & Svettis i Linköping 10 timmar i veckan. Har fått själva landshövdingen att få upp ögonen för handikappsanpassning av träningslokaler. Stark tjej har det blivit men vilken mödosam väg dit. 

Nere i Dubai har mina barnbarn råkat ut för en svår influensa med hög feber.Tänk om vi hade varit lite närmare varandra nu. Då kunde vi spelat spel, tittat på filmer och bara myst. 

Nu ska jag hoppa vidare och klirra med stickorna en stund. Dagens enbenta promenad runt nedervåningen är avklarad, nja halva sträckan rullade jag.

 Mitt ena knä har blivit blått! Jag har inte tänkt på att jag använder det som stöd i många situationer. Det gör inte ont utan färgen beror nog mest på att blodet är konstgjort förtunnat. 

Ha en trevlig söndag!



1 kommentar:

  1. Härligt att du har så många som tar hand om dig! Tragiskt för kvinnan du nämnde som har haft det jobbigt. Bra att hon trots allt är på banan igen!
    Kvinnor är ett stark släkte!

    Kram kram

    SvaraRadera