söndag 7 december 2008

Igår lekte jag storkök!

Det var allmänt grått, trist och blött ute så jag passade på att laga lite mat att lägga i frysboxen. Inom ett par veckor så kommer älskare av svensk husmanskost och då vill jag så klart passa på att smöra barn och svär-döttrar och -söner med........., nej, ni får inte veta.
Lite julmat i form av delikatesskroppkakor hann jag också med. De tillverkades i flygande fläng medan jag hade underhållning av två Evert:ar, som satt vid köksbordet och väntade på att få provsmaka = äta.
På sen eftermiddag körde vi bort till Lena med en hel släpvagnslast med saker, som ska till Litauenhjälpen. Lasten innehöll lite möbler, lite kläder, filtar, lakan och någon leksak. Jag beundrar eldsjälarna, som jobbar vecka ut och vecka in med att organisera, sortera och packa lådor och ordna med försäljning för att finansiera transporterna.
Vi har sett foton på när de delar ut paket i hemmen och på barnhem. Helt klart är att vi har det bra materiellt sett här! Nästan så man skäms jag över vad man kasserar, när man ser hur de har det men samtidigt är det gott att sakerna kommer till användning!
Hade vi inte lärt känna Valdis och Aronas, som arbetade i Trottorp, så hade vi kanske slängt sakerna på soptippen och inte tänkt på att Litauenhjälpen finns.
Kvällen ägnades mest åt slappa vid TV:n och så att klirra med stickorna förstås! Bara så ni vet så har jag läst att det är bra för hjärtat att sticka.

Evert S. och jag pratade om att sluta röka och båda konstaterade att det är falsk marknadsföring att påstå att man blir pigg av rökstopp. Vad är allt det där pigga som skulle komma? För min del har det gått över två år nu och jag har inte sett till piggheten? Nä, nä, det kommer efter jul men jag vet inte vilken jul...........eller ska man börja igen?