tisdag 23 december 2008

Dagen före

så här i tidig morgonstund vill jag passa på att önska alla bloggintresserade en riktigt God Jul!


Själv har jag det riktigt mysigt med en varm, gosig Alma sovandes bredvid mig och en lika mysig liten Ebba ligger och sover på golvet här i sovrummet. Ja, hela huset fyllt med sovande underbara barnbarn just nu och även sovande vuxna. De är inte så tokiga de vuxna heller. De är min tjänarstab för om en stund tänker jag somna om och sen vaknar jag, när mina maider och houseboyar, vilket språk, fixat frukost och röjt upp.
Sen har jag egen driver, som handlar det som fattas och när skåpen är välfyllda så kan han få lite fritt och vara med och klä granen.
Granen hämtades i skogen igår och vem fick man se där i skogen? Tomten! Han gick där i sin röda rock och letade efter en gran åt sig själv eller var han hungrig och ville vara med och grilla korv?
Tänk om vi fick hem fel gran? Nej, det kan inte vara fel för det var i Hans skog och han och hans lilla söta barnbarn Meja var med i traktorvagnen till skogen och visst satt det rosett i granen, som det alltid gör för då vet man att det är en gran, som man får ta. Det är spännande att leta upp granen och jag undrar vem som sätter dit rosetten? Är det tomten, som fixar sånt också?

Som ni förstår så firar vi jul i många dagar här i huset och det är precis så det ska vara. Det är kul med förberedelserna och det är roligt att se barnbarnen köpa julklappar till föräldrarna och till varandra och deras hemliga paketinslagningar. Det går åt tejp i massor. Gång på gång kommer de på att de ska ner i källaren och snickra, så jag misstänker att en hel del hemslöjd finns i paketen förutom de saker som de handlat.

Mitt hemliga gömställe till kakorna är inte hemligt längre. En lång karl har hjälpt en liten kvinna att ta ner burkarna.

Nu kommer Ebba och kryper ner i sängen så då mste jag sluta blogga och mysa lite extra.

GOD JUL om vi inte syns här mer före jul.