fredag 10 juni 2011

Sammanfattning av veckan som gått.

Nationaldagen, vi var nere i Ragnabo. Evert klippte och vattnade ökengräset. Jag plockade hundra tallkottar och lite annat bråte som blåst ner. Vattnade 10 krukor och sedan satt jag i skuggan på en medhavd stol och stickade. Efter ett tag konstaterade jag att det var alldeles för varmt så jag gick ner och badade. Superskönt. Trassel fyllde år men han hade inget kalas.

Tisdag:  dammsög i racerfart på morgonen. Ingalill, Lasse och Lillemor kom och uppvaktade Evert redan kl 9.00. Systrarna skulle vidare ner till Kristianopel för att träffa en tredje syster och en kusin. Sen skulle de åka runt och hälsa på äldre släktingar. Lasse skulle jobba i Torsås. Ryktet att han gör gärdesgårdar har spridit sig. Som tur var så skulle han bara sätta stakar så det var ingen eldning för att fixa vidjor på gång.
Vi åkte ner till Ragnabo en sväng och fixade med lite vattenspridning.
Jag gjorde kycklingsallad och fixade dressing så att allt stod klart, när gänget kom tillbaka. Eva-Lisa, 90 år, hade sin vana trogen bakat en drömtårta åt Evert men hon hade inte tid att komma!!!! Hon har spring i benen nu för hon har varit invalidiserad under vintern p g a benbrott. Det stillasittandet tar hon igen nu och ligger i startgroparna för att kunna åka på PRO-dans igen.Den här dagen skulle hon på utflykt.
På kvällen kom Johan, Linda, Carl och Oscar med presenter till Evert. De fick samma mat som gästerna på dagen fick. Efterrätten bestod av glass och syltade rabarber. Det är gott det och ser tjusigt ut. Lite glass i ett martiniglas och så syltade rabarber över!  Jag har gjort två omgångar och det är snart dags för en tredje. Kvällen slutade med att larmet gick i Ragnabo så det blev en runda dit igen. Det vara bara ett strömavbrott men frysen startade inte när strömmen kom tillbaka men det var lätt åtgärdat.

Onsdag: Jag var i Mönsterås och jobbade. Tog en sväng in i Kalmar på hemvägen för att köpa en present till Linda. På kvällen var jag och fick lite genomgång av hur Anna-Maria och Jörgens hem fungerar Jag är blomvattnare där medan de är på Kreta. Gunnel och Eddy är också på vift så det är många husnycklar här nu.
Vid halv elva skulle jag ut och stänga av bevattningen här men det kom inget vatten i spridaren. Först tänkte jag att någon granne stängt av för det hade varit dåligt tryck eller något sådant men så hörde jag något konstigt läte och gick utanför häcken. Där hade vi en liten pool. En koppling eller vad det nu var hade brustit.
Torsdag: På förmiddagen fixade jag lite ärenden åt gammelmormor och eftermiddagen var det allmänt plock inne och mest ute. Ja, ute blev det en hel del för jag fick se att det var torghandel i byn och då köpte jag så mycket som fick plats i cykelkorgarna.  Det var dags att skrota penseérna.
 På kvällen firade vi Lindas födelsedag. Vi fick god kycklingpaj och Mytårta. Mums filibabba.

Idag: Det kom lite duggregn på morgonen. Vi åkte till Karlskrona för Evert skulle till Harald Nyborgs. Det
är en kul butik?? När vi ändå var så nära centrum så lurade jag in honom på Brothers så att han kunde köpa jeans, som han för övrigt fick pengar till av Johan & Co. Han köpte två par så att han kan slippa åka nästa år igen!! Kul gubbe! Sen har han berättat för alla han träffat i eftermiddag att han shoppat. Vi tog en sväng runt Spandelstorp och det märkliga är att det återigen följde med lite plantor hem. I Karlskrona regnade det men när vi kom hem var det torrt, som vanligt.
Jag gick en runda med Trassel och då, ja då började det regna. Hunden som inte sett regn på evigheter ville vända hemåt men det tog ett tag innan vi var hemma så vi blev genomblöta båda två.

Ja, det var i stora drag vad som hänt under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar