söndag 29 augusti 2010

Eddie i Astrid Lindgrens värld

Här var det verkligen full rulle hela dagen!
Efter det att vi fyllt i namnbanden, ett på varje arm, så drog vi runt i parken. Eddie med kartan i högsta hugg och till en början ryggsäcken på ryggen.
Först var det Villa Villekulla som skulle besöka. Strunt samma att det ligger andra saker innan för planeringen skulle följas. Nu höll planeringen inte hela tiden men med jämna mellanrum åkte kartan fram för kontroll. På väg från Pippis hus dök vi på en inte röra marken bana och den skulle provas avigt och rätt. Ett oväntat nöje hittade Eddie i Nils Karlsson Pysslings värld. Där var det kul att klättra.
Lilla, lilla staden fick besök och jag tror inte att Eddie missade ett enda hus utan var inne i alla som gick att öppna.
Bästa var det var så var vi framme vid Karlsson på takets hus. Här tyckte E. att jag också skulle gå in och visst jag hakade på. Vet ni hur man kommer ut därifrån? Åka kana! Ja men min riddare förslog att jag kunde ta en trappa ner för där fanns en lägre kana.....ah men jag tog trappan hela vägen.
Dagens största överraskning var Mattisborgen. Där blev Eddie helt salig, så roligt att klättra i borgen, så roligt att se teatern och sen gick det att klättra på och i muren också.
Klockan gick och så småningom lyckades jag övertala killen att vi npg måste försöka hinna äta lunch och det kunde vi göra samtidigt som vi tittade på Rasmus på Luffen. Nu var killen ordentlig hungrig. Han fick se en bild på ett fat med grillrätter avsett för två vuxna. Ett sådant skulle vi absolut ha. Grillade revben, kyckling, korv med tillbehör. Undrar vad den dieten kallas?
När vi var proppmätta så tyckte E att vi skulle gå tillbaka till Mattisborgen för skådespelarna hade sagt att de skulle komma igen. Visst det kunde vi väl men vi stötte på Kling och Klang utmed vägen och sen kom Karlsson på taket flygandes och då tittade vi på den teatern först. Denne Karlsson var helgalen och Eddie skrattade så att han hickade.
Tiden rusade iväg så efter en tur med tåg i Saltkråkevärlden fick vi skynda oss runt Mattisborgen och sen ut till tåget.
Nu åkte vi inte tillbaka till Kalmar utan fortsatte till Linköping. vi tog oss ut till kusinerna Eric och Elias och där fanns också Eddies mamma och storasyster Alma. Ebba hade på egen åkt flygplan till sin kompis i Hudiksvallstrakten. En kompis som varit hos Alma hade lämnats av vid flygplatsen i Norrköping och nu var det dags för lek och bus med kusinerna till långt fram på kvällen. Vi låg kvar i Linköping ett par nätter och blev väldigt uppassade med mat och dryck.
Lite roligt hotellrum hade vi. Badrum och sovrum i ett. Sov gott gjorde vi i alla fall och till Eddies lycka fanns det plättar till frukost. Ett 15-tal är lagom portion.

Vi tågluffade inte hem utan åkte med Mia till Kalmar och där mönstrade Alma på i mormors bil och hon blev kvar i Torsås i fem dagar. Men vi träffade övriga familjen varje dag.

Eddies kommentarer nu är att det var kul att vara på semester bara du och jag men Astrid Lindgrens värld var rolig också. Hur tolkar man det?
Självgod som jag är så väljer jag så klart att tolka det som att samvaron med mig är på första plats. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar