söndag 3 januari 2010

Sista veckan 2009 och första dagarna 2010

Julen firades tillsammans med Gammelmormor, Arne & Carina, Henrik & Rachel, Eric & Elias, Johan & Linda och så lille Carl.
För första gången på flera år så var inte Rolf med familj här. Inte utan att det känns lite konstigt. Det är alltid kul att se bröderna stimma med varandra och Johan brukar inte vara så svårstartad med att hänga på.

Efter helgen stannade Eric och Elias kvar medan Henke o Rachel åkte tillbaka till Linköping för att fixa & dona och jobba. Ni kan kanske förstå att det blev lite film i sängen på kvällarna efter badet? Gamla farmor fick lägga sig kl 20.00 och titta på Julhundar, Julrenar och Airbuddies. Det gick jättebra alla dagarna och vi lyckades dämpa längtan efter föräldrarna. (gick sämre med att dämpa min förkylning)
Så kom föräldrarna tillbaka och kalabaliken bröt ut riktigt, förkylningen alltså.
Henke & Rachel hade nyårsfirande här med kompisar medan vi rymde fältet och firade kvällen med Hans & Vallan. Jag undrade innan vad vi fyra skulle prata om i så många timmar men tiden bara försvann. Vips så var klockan tolv och vi smög ut i den bistra kylan uppe på höjden och såg fyrverkerier från alla håll och nytt för i år var de kinesiska ljuslyktorna. Vet i sjutton om inte de lyktorna är stämningsfullare? Kanske bara jag som tycker?
De yngre förmågorna var kvar hemma och Eric och en ledsen liten hund hade inte gillat fyrverkerierna. Det var lite blött efter hundstackarn. Stackarna. de håller nog med mig om att ljuslyktorna är bättre.

Nyårsdagen åkte Evert, Henke och jag till Söderåkra kyrka. Oj vilka begåvningar det finns. Philip Wareborn på piano, Karin Mårtensson sång och Carl-Henrik Fernandi på saxofoner. Man bara ryser, när man hör dem framföra alla den kända julmusiken men även deras egna alster. Kyrkan fylldes av applåder gång på gång.
Självklart fanns det en präst också, Anders H. Det kan inte vara lätt att kliva in mitt i programmet och fånga folks uppmärksamhet men han lyckades med bravur. Tom Evert använder några av fraserna idag och kommenterade idag att det gick inte att låta bli att lyssna. Bra betyg!
Behöver jag tala om att det var i princip fullsatt? Hoppas att det blev mycket i kollekten så att traditionen fortsätter!

Idag bjöd smarte Johan på älgkött om jag lagade till det. Det gjorde jag så klart. Använde skvättar av allehanda drycker, som stod kvar sedan nyårsfirandet. Linda hade med goda bakelser,mums mums.

Imorgon åker Linköpingsborna hem så då blir det tyst i huset igen men på måndag ses vi igen för då ska jag ta hand om Elias på em.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar