lördag 4 december 2010

Det finns människor som kan konsten att få folk att lyssna.

När jag var lite yngre för så där en evighets sedan och gick i skolan hade jag en lärare, som hade en otrolig förmåga att få elever att lyssna oavsett vilket ämne han undervisade i. Han vidareutbildade sig och blev adjunkt och sista året i realskolan så möttes våra vägar igen- Nu var hans  förmåga ännu tydligare. I en klass på 36 elever trollband han alla och vi behövde inte köpa läroböcker om vi inte ville. Det räckte att vi lyssnade och gjorde egna anteckningar.
I yrkeslivet har jag träffat på en och annan, som också ganska bra bra förmåga att få folk att lyssna om än inte lika duktiga, som den gamle läraren.
Nu har jag hittat en person till, som har den rätta förmågan. Linda och jag var på adventsvesper igår. Anders G gästspelade i Torsås och vi konstaterade båda två, att det går inte att låta bli att lyssna. Han får fram sitt budskap på ett mycket intressant sätt. Det känns, som om han pratar direkt till en istället för föreläser. Nu ska jag inte återge vad han sa utan bara konstatera att han är ett proffs.
  Det är inte ofta jag har hört folk skratta högt i kyrkan men igår kväll hörde jag gamla Karin skratta högt.
Kaffe och kvällsmacka bjöd man på och det blev en trevlig samvaro.  Eva-Lisa var där och hon var snabb att berätta bankminnen för Anders och hans fru Kristina.
 Anders med familj har varit i Sydafrika och kvällen avslutades med att vi fick höra lite om livet där. Som avslutning framför de en afrikansk sång och dansade till. Vilket Ös!
Nu får jag lägga till Kristina också i idolhögen.

1 kommentar:

  1. Det blir hon nog bara glad för! Du är också bland våra idoler, Gerthie! Adventskram!

    SvaraRadera